COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Eskilstuna centrum genomgår en förändring för att möta nya behov och beteenden. Nya besöksanledningar behöver utvecklas för att locka människor till platsen. Framtidens stadskärna är fylld med folkliv, färg, kreativitet, kunskap och miljöer för avkoppling och aktiviteter.
Som ett led i utvecklingen av centrum jobbar Eskilstuna kommun och Mälardalens universitet (MDU) tillsammans. Nyligen fick studenter som läser kursen Planerad kommunikation i uppdrag av samhällsbyggnadsförvaltningen att skapa kommunikationsidéer och koncept för att göra centrum mer levande och intressant.
Här under kan du läsa mer om idéerna som togs fram.
_
Studenterna har i sitt arbete med centrumutvecklingen fokuserat på ån och inte minst den centralt belägna Strömsholmen.
Gruppen har studerat Eskilstuna kommun varumärkesundersökning och tittat på stadsutvecklingen i andra städer som, likt Eskilstuna, har vattenresurser centralt.
I en enkätundersökning uppger 70% av de tillfrågade tycker att Eskilstunaån bidrar till att göra Eskilstuna mer trivsamt. Endast 20% procent använder sig av Strömsholmen som en mötesplats och bara 10% anger ån som en mötesplats som de gärna besöker under alla årstider.
Med inspiration från Havneparken i Vesterbro, Köpenhamn har studenterna landat i ett nytt koncept för Strömsholmen – en flexibel mötesplats med aktiviteter året runt.
Här ska finnas kiosker, barer och restauranger med uteserveringar. Strömsholmen ska också ha en badbassäng med solstolar, omklädningsrum och toaletter. Ock så förstås bänkar där man ska kunna sitta och njuta av både aktiviteter och utsikt.
Allt detta ska göra Strömsholmen till Eskilstunas främsta mötesplats.
_
När butiker lämnar centrum och det blir en ointressant plats att vara på blir det en utmaning att hitta nya besöksanledningar och stärka kommunikationen för centrum.
Studenternas har gjort en omvärldsanalys, genomfört enkät och brainstormat. Deras vision: upptäcka Eskilstuna – på nytt! De vill väcka intresset för Eskilstuna och visa det fina staden har att erbjuda och samtidigt göra Eskilstuna rikare på upplevelser.
Eskilsturen kan beskrivas som olika slingor där Eskilstuna visas upp på ett nytt sätt. Det kan vara en tur som tar dig runt till stadens alla lekplatser, kanske en tur till caféer eller restauranger, mikrobryggerier eller sevärdheter. Eskilsturen kan erbjuda rundturer, antingen med hjälp av mobilen eller en fysisk karta, guidning temaveckor och rabatter kanske från stadens näringsställen.
_
DesignaTuna tar avstamp i den så kallade centrumdöden där Eskilstuna har en del tomma lokaler i centrum men samtidigt brist på mötesplatser.
I sin omvärldsanalys har gruppen tittat på vad som erbjuds i närliggande studentstäder, som exempelvis Örebro, men även genomfört enkäter.
För att väcka stadskärnan vill gruppen engagera studenter att vara med att i utformningen av ett återkommande och säsongsbetonat designevenemang i samarbete mellan akademin och näringsliv.
#DesignaTuna består av aktiviteter, evenemang och mötesplatser. Det ska vara öppet för allmänheten, "instagramvänligt" och präglas av hållbarhet.
Tillsammans väcker vi stadskärnan!
_
Gruppen bakom Säg hej har gjort en omvärldsbevakning och tittat på marknadsföring av fyra andra städer i Sverige: Malmö, Karlstad, Jönköping och Skellefteå.
I sin analys av målgruppen (studenter) – konstaterar de att:
Upplysta behov utifrån Eskilstuna kommuns datainsamling
Visionen och målet är att få studenter att stanna kvar i kommunen efter examen, vilket i sig bidrar till att öka medelinkomsten och köpkraften.
Gruppen har landat i kampanjen säg Hej till Eskilstuna där de också identifierat en rad andra saker att ’säga hej’ till — tillsammans med en QR-kod eller länk till mer informaton.
➔ din nya utbildning!
➔ ditt nya hem!
➔ ditt nya jobb!
➔ idrotten!
➔ kreativiteten & kulturen!
➔ fina promenadstråk!
_
Den här gruppen har Eskilstuna resecentrum som spelplats för att utveckla centrum och vill skapa ett mer välkomnande till staden och ett positivt första intryck av Eskilstuna.
I sin omvärldsanalys har de inspirerats av stationer runt om i världen, bland annat Singapore och Garden by the bay. De har också genomfört enkäter och ställt frågor om området kring centralstationen.
Resultatet är konceptet Garden by the rails som genomsyras av trädgård, ljus och färg och med ljussättning som varieras under årstiderna. Konceptet ska kunna expandera på båda sidor av spåret men också längs med.
Kontakt: Johanna Gustavsson, jan22006@student.mdu.se
Du är här:
E-post: info@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 10 00