COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Om någon misstänker att de har blivit drabbade av en matförgiftning eller om de har något annat klagomål, kan de hör av sig till kommunen. De får i anmälan ange vilken verksamhet de misstänker orsakat den misstänkta matförgiftningen eller vilken verksamhet som klagomålet gäller.
Kunden kan göra en anmälan om misstänkt matförgiftning
Om kunde misstänker att de blivit matförgiftade av mat från någon livsmedelsverksamhet kan de göra en anmälan.
Vad som anses vara matförgiftning bedöms från fall till fall. Om det är fler än två som har drabbats av den misstänkta matförgiftningen, gör vi ett besök på plats. Bedömer inspektören att anmälan är befogad får verksamheten betala för det besöket. Hittar inspektören ingenting som kan sättas i samband med anmälan avslutas ärendet.
Har en verksamhet drabbats av många misstänkta matförgiftningar kan det vara aktuellt med ett besök på plats även om det bara är en drabbad.
Är det bara en drabbad, eller om det gäller ett klagomål där inspektörerna anser att ett besök på plats inte behövs, kontaktas verksamhetsutövaren via telefon eller mejl och ärendet avslutas sedan.
Du som restaurang- eller kaféägare har ingen skyldighet att tillhandahålla mat som är fri från allergener. Men du är skyldig att uppge vilka allergener som ingår i maten. Du får inte heller ge vilseledande information om att en vara är fri från ett visst allergen om så inte är fallet.
Kontakt
Miljö och bygg
Öppettider: Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: miljo@eskilstuna.se
Besöksadress: Alva Myrdalsgata 3D, Vakteln
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar