COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Innan du kan starta en livsmedelsverksamhet ska du anmäla registrering av livsmedelsverksamhet.
Kommunen registrerar din verksamhet och skickar sedan ett beslut om registrering till dig. Vi gör det inom 10 dagar under förutsättning att följande uppgifter finns med:
När du har fått beslut om registrering kan du starta din verksamhet. Miljöinspektörer kommer sedan ut och kontrollerar din verksamhet inom en månad. Då bör du ha en lokal som är lämplig för den verksamhet du ska bedriva och ha ett system för egenkontroll.
För beslut om registrering tar kommunen betalt för en timmes handläggning. Fakturan kommer efter att du har fått beslutet.
Lokaler kan inte överlåtas eftersom registreringen av livsmedelsanläggningar (detsamma för godkännande) endast gäller för den som har lämnat in anmälan. Om du vill ta över eller köpa en verksamhet ska först den tidigare ägaren anmäla att verksamheten har upphört. Sedan ska du som vill ta över verksamheten lämna in en ny ansökan till kommunen.
Du får öppna verksamheten om anläggningen är registrerad eller tidigast 10 dagar efter det att du lämnat in anmälan.
Om du gör ändringar i lokaler eller verksamheter ska du anmäla det i förväg till kommunen. Om verksamheten upphör ska även det anmälas. Annars får du betala den årliga kontrollavgiften i onödan. Anmälan ska göras skriftligt. Du som livsmedelsföretagare är skyldig att se till att kommunen alltid har aktuell information om ditt företag.
Kontakt
Miljö och bygg
Öppettider: Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: miljo@eskilstuna.se
Besöksadress: Alva Myrdalsgata 3D, Vakteln
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar